17فوریه 2023- مطالعه ی اخیراً منتشر شده در مجله اروپایی Translational Myology نشان داده است که کمبود ویتامین D با افزایش قند خون و نیاز به انسولین در بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه (ICU) ارتباط دارد و زنان در معرض خطر بیشتری برای کمبود ویتامین D هستند.

در بیماران بستری شده درICU (واحد مراقبت های ویژه)، هایپرگلایسمی شایع است و با اثرات مضری مانند افزایش اقامت در ICU، خطر عفونت و مرگ و عوارض مرتبط است. انفوزیون انسولینIV (داخل وریدی) روش ارجح برای کنترل قند خون در چنین بیمارانی است.

در ایرانی ها، کمبود شدید ویتامین D با هایپرگلایسمی مرتبط است. بنابراین، محمد نیاکان لاهیجی و همکارانش از دانشگاه علوم پزشکی ایران در تهران، یک مطالعه ی مقطعی مبتنی بر جمعیت ایران را با هدف ارزیابی ارتباط بین سطوح ویتامین D و دوز انسولین مورد نیاز تجویز شده بر اساس پروتکل انسولین درمانی در بیماران با شرایط بحرانی، بستری شده در بخش مراقبت‌های ویژه انجام دادند.

این مطالعه شامل بیمارانی بود که به دلیل هایپرگلایسمی به انسولین نیاز داشتند. این تیم، رابطه بین سطوح ویتامین D سرم و دوز انسولین مورد نیاز، که بر اساس پروتکل انسولین درمانی تجویز گردید را در این جمعیت، مورد بررسی قرار داد.

نویسندگان یافته های زیر را گزارش کردند:

· در مجموع 172 بیمار با میانگین سنی 9/31 ± 93/46 سال در مطالعه وارد شدند. در میان شرکت کنندگان، 78.8 درصد از بیماران دچار کمبود ویتامین Dبودند؛ در 11.9درصد میزان ویتامینD ناکافی بود؛ و 9.3 درصد دارای سطوح طبیعی ویتامینD بودند.

· ميانگين قند خون گروه هایی که دچار كمبود ويتامين دی بودند با افراد دارای سطح طبیعی ویتامین دی، تفاوت معنی داری داشت.

· همچنین سطح ویتامین D در مردان به طور قابل توجهی بالاتر از زنان بود.

· سطح هموگلوبین HbA1C در بیماران مبتلا به کمبود ویتامین D در مقایسه با گروهی که سطوح طبیعی ویتامین D داشتند، به طور معنی داری بالاتر بود.

این مطالعه رابطه ی معکوس بین سطح ویتامین D و سطح قند خون بیمار را تایید کرد. افزایش سطح ویتامین D باعث کاهش سطح قند خون و کاهش نیاز بیماران به انسولین شد که به معنای کاهش مقاومت به انسولین است.

محققان نوشتند: یافته‌های ما نشان داد که سطوح پایین ویتامین D با افزایش قند خون و نیاز به انسولین در بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرتبط است و زنان در معرض خطر بیشتری برای کمبود ویتامین D هستند.

آنها در پایان گفتند: ما امیدواریم که این یافته‌ها به اطلاع‌ رسانی در مورد استراتژی‌های درمانی مرتبط، کمک کند.

رفرنس:

Niakan Lahiji, M., Moghaddam, O. M., Ameri, F., Pournajafian, A., & Mirhosseini, F. (2023). Relationship of Vitamin D level with insulin dosage required based on insulin therapy protocol. European Journal of Translational Myology. https://doi.org/10.4081/ejtm.2023.11017

منبع خبر:

https://medicaldialogues.in/critical-care/news/vitamin-d-deficiency-tied-to-increased-blood-sugar-and-insulin-need-among-icu-patients-107147